Facebook instagram Youtube Spotify
Vyhledat
podcasty
Noc vědců 2024

zveřejněno 23. 9. 2024

Noc vědců je event, který zpřístupňuje na jeden večer vědecké budovy, do kterých se běžný smrtelník většinou nedostane, a prostřednictvím zajímavých programů dává nahlédnout do světa vědy. V České republice se Noc vědců koná od roku 2005 a je zastoupena českými univerzitami, vědeckými ústavy, hvězdárnami a také několika muzei. Od roku 2024 se stávají národními koordinátory Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Palackého v Olomouci ve spolupráci s Univerzitou Karlovou, Českým vysokým učením technickým, Českou zemědělskou univerzitou a Vysokou školou ekonomickou. Tématem Noci vědců 2024, která se uskuteční v pátek 27. září 2027 v čase od 17.00 do 22.00 hod., a to v celkem 50 místech v celé ČR, je Proměna.

Západočeské muzeum v Plzni se letos zapojuje do evropské akce Noc vědců podruhé. Činí tak opět pod křídly Západočeské univerzity Plzeň, stejně tak jako např. společnost Doosan Škoda Power, Centrum robotiky, Eurocentrum Plzeň, Církevní gymnázium v Plzni, nvias.org a COMTES FHT. Pomoci univerzity si muzeum velice váží, oceňuje, že tím dostává zajímavou příležitost k tomu, aby ukázalo, čím  zajímavým se jako výzkumná organizace zabývá a jaký význam přikládá popularizaci vědy. Téma Proměna hezky koresponduje s mnoha výzkumnými úkoly ZČM, proto muzejním vědcům nečinilo problém připravit tři zajímavé prezentace. Se všemi se budou moci návštěvníci plzeňské Noci vědců seznámit v prostorách Univerzitní knihovny ZČU. Jaké proměny představí muzejníci, to naznačují již názvy a anotace  připravených expozic. Představí hravou a zábavnou formou výsledky badatelské práce v oboru dějiny umění, archeologie, zoologie a také teatrologie. Plzeňská noc vědců jistě nabídne návštěvníkům mnoho poučení, překvapení, zábavy a inspirací. Věříme, že k tomu účinně přispějí i naše expozice. Těšíme se na setkání s Vámi.

„Proměna nerostného bohatství v umělecký produkt“
aneb evropský porcelán – geniální objev přírodovědce a lékárníka

Prezentace připomene, že porcelán zde s námi není od nepaměti. Teprve na začátku 18. století začaly systematické výzkumy v tomto směru na dvoře Augusta Silného v Míšni, které vedly k vytvoření červeného a později i bílého porcelánu. Historie objevu je fascinujícím detektivním příběhem, který obohatíme ukázkami nerostných surovin a výsledných produktů míšeňské porcelánky, jež vznikla na základě těchto objevů. Líčení historie vynálezu doplní ukázky nerostných surovin a prezentovány budou i výsledky práce objevitelů.
Prezentovat bude:
Lenka Merglová Pánková (historička umění, kurátorka sbírek porcelánu, keramiky a skla ZČM)
Proměna nerostného bohatství v umělecký produkt

„Hrob plný života“
aneb archeologický nález a jeho proměna v pramen mnoha vědeckých poznatků na příkladu nálezu fragmentů textilií v zásypu bezejmenného hrobu

S využitím výsledků konzervace fragmentů textilií a ozdobných bordur, získaných při výzkumu kostela sv. Jana Křtitele v Kostelci u Stříbra (okr. Tachov), bude prezentován postup zacházení a zpracování takovéhoto archeologického nálezu. Návštěvníci se budou moci seznámit s šíří informačního potenciálu, který tento specifický hmotný pramen skýtá. K prohlédnutí budou nejen vlastní textilie, uložené v ochranných obalech, ale pod mikroskopem bude možno též prozkoumat i jejich vzorky. K dispozici bude kresebná i fotografická dokumentace nálezu, ale zajímavé bude i zjištění, kolik života ještě může dávno mrtvý pramen skrývat.

Prezentovat budou:
Martina Šmejdová (archeoložka, vedoucí oddělení záchranných archeologických výzkumů ZČM)
Markéta Sochorová (muzejní edukátor ZČM)
Hrob plný života

Přírodní proměny živé i neživé

Příroda kolem nás skrývá spoustu proměn (metamorfóz). Většina živočichů na samotném počátku vývoje vytváří vajíčko, z něhož je dospělý jedinec nejrůznějších tvarů a rozměrů. Jednotlivá vývojová stádia této proměny živočichů jsou relativně dobře dokumentována. Například z vajíčka motýla se líhne housenka, která později vytváří kuklu, ze které se líhne krásný motýl. Pojďte se s odborníky Západočeského muzea v Plzni na tyto proměny podívat a prohlédněte si živočichy pořádně z blízka! Součástí bude zoologická minilaboratoř, kde si budou moci návštěvníci prohlédnout pestrost živočichů pod mikroskopem a zblízka si tak prohlédnout jejich svět. Společně s Muzeem loutek v Plzni umožníme dětským či hravým návštěvníkům vytvořit si také vlastní metamorfózu a proměnit vejce v draka.

Prezentovat budou:
Ivana Hradská (zooložka bezobratlých – arachnoložka, kurátorka entomologické podsbírky, vedoucí oddělení)
Jan Walter (entomolog – lepidopterolog, zástupce vedoucí oddělení)
Markéta Formanová (teatroložka, vedoucí Muzea loutek ZČM)